onsdag 19 oktober 2011

När är det OK att skylla på inkompetens?

Jag har varit bortrest ett tag så jag är nog lite sen in i det här men vad jag har läst hittills om den s.k. Juholt-affären verkar det ju vara så att Juholt och eventuella rådgivare inte har förstått hur det här med redovisning, bidrag och andra förmåner fungerar. “Reglerna är oklara”, säger man.

 

Varje år ett par månader efter Jul sitter jag framför datorn med min FÖRENKLADE deklaration (tack Skatteverket!), går igenom bilavdrag, ränteavdrag, inkomstskatt, uppskov från försäljning av bostad m.m. m.m. För mig är detta en djungel som jag inte har ett totalt grepp om och när jag läser “Dags att deklarera” för att räta ut alla frågetecken står jag likt förbannat kvar med känslan av att inte ha fattat helt och hållet.

Frågan är då denna: Nöjer sig Skatteverket med förklaringen att jag har gjort för stora avdrag p.g.a. att reglerna, för mig, är oklara? Kan jag hävda inkompetens och komma undan?

Troligtvis inte. Det är just det här som späder på det politikerförakt som finns i landet. En anställd som snor 100 spänn ur kaffekassan får sparken och stora problem att få nytt jobb medan en topp-politiker kan sno åt sig hundratusentals kronor, hävda inkompetens och fortsätta styra landet. Jag säger inte att det är rätt att sno ur kaffekassan men “vi” och “dom” spelar liksom inte på samma plan.

1 kommentar:

  1. Av "Dags att deklarera" att döma så vill inte SKV att vi ska förstå vilka rättig- och skyldigheter vi har. Om någon ska dömas för inkompetens, så ska det vara den som ansvarar för att utforma informationen.

    SvaraRadera