fredag 10 december 2010

Mer om Assanges arrestering

Ytterligare några artiklar berör Assanges arrestering och det är, likt Britta Svenssons artikel, mest klagan över att folk tycker att han skall släppas fri. Man tycker att det betyder att man förringar kvinnorna som anmält honom. Jag vill poängtera att jag tycker att Assange skall åka till Stockholm för att få allt prövat i domstol.

Jag tror att folk är sura för att det i Assanges fall går alldeles utmärkt att utfärda en internationell häktningsorder för våldtäkt och dessutom få den expedierad omgående medan man i andra fall bedömer chanserna att få någon utlämnad som så små att man inte ens försöker.

Jag är ju ingen jurist, min största juridiska tillgång är att jag är utrustad med ett hyfsat bondförstånd, men vad jag har läst verkar det inte finnas speciellt mycket fysisk bevisning vilket får mig att dra slutsatsen att Assange inte kommer att dömas för våldtäkt, möjligen för sexuellt ofredande alt. ofredande.

Om man läser det här fallet, som känns ganska relevant, så blir ju dessutom straffet dagsböter vilket knappast skulle borga för en internationell arresteringorder. Jag är fullständigt medveten om att jag är ute på djupt vatten här, om någon jurist läser det så får ni gärna rätta mig om jag har fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar