lördag 12 september 2009

Låt barnen lära sig hur man uppför sig.

En pojke i Halland har fått 25 papp i skadestånd för att han blev fastspänd i en bygelstol och när han vägrade lugna sig blev han förpassad till en annan del av rummet. Detta för att han inte ville äta mellanmål utan i stället göra klart sin pärlplatta.

VAD ÄR PROBLEMET!?

Det är klart att han ska sitta still vid bordet och klarar han inte av det ska han inte sitta bland de andra.

Hur gör föräldrarna hemma när lille Kalle inte vill komma och äta? Säger de bara "Det är OK, Kalle. Kom när du vill."? Eller säger de "Kommer du inte nu blir det ingen mat! Då får du gå upp på ditt rum och sura!"?

Jag lutar åt alternativ två. Det är så jag hade gjort. Och gör.

Jag ser en tendens i samhället där föräldrna polisanmäler hellre än att prata, diskutera och, framförallt, kritsikt granska sina egna barn. Numera polisnmäler man lärare som knuffar ut en stökig elev ur klassrummet. Hade jag åkt ut ur klassrummet när jag gick i skolan (jag är i 35 års åldern) hade jag förmodligen fått mig en utskällning hemma också. Idag polisanmäler man.

Ungen i Halland betedde sig illa. Han straffades. Så enkelt är det. Det kommer inte att ge honom men för livet. Det lär honom kanske att inte gör det igen.

Det enda han möjligen har lärt sig är att man kan tjäna grova pengar på att bråka.

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar